Mikor rossz egy
kritika? Vagy mikor rossz maga a kritikus? A következő cikkben kicsit rávilágítok
a dolog lényegére! Húú, de gagyi köszöntő.
A
kritikaírásról
A bloggerek nagy előszeretettel
kérik más emberek segítségét, ha esetleg véleményt szeretnének a szóban forgó
blogról vagy tanulnának valami újat tőlük. Akinek jó az oldala, amit működtet,
annak meglesz az eredménye. A kritikus agyon fogja dicsérni a történetet és ez
ilyenkor mindig jó érzés annak a szerkesztőnek, írónak, aki kérte a kritikát.
Ez egy fajta önbizalmat ad, hogy ne hagyja abba, mert igenis jó.
Azonban
mi történik abban az esetben, ha az író nem azt a kritikát kapja, amelyre
számított?
1. A kritika túl rövid
Tegyük fel, hogy –
ebben az esetben – Loreen kritikát kér a blogjáról. Kíváncsi a véleményre,
tanulni akar, azonban csalódnia kell, amikor csak ennyit lát feltüntetve az
oldalon.
Fejléc: Hát ez
gyönyörű! Nem találok szavakat!
Design:
Nem is láttam még ennél szebbet! Nagyon jól mutat!
Történet:
Húú, ez csúcs! Ne hagyd abba! Csak így tovább!
Loreen lejjebb görget,
abban a reményben, hogy vannak további bejegyzések, azonban végképp lelombozódik,
amikor látja, hogy nincs. Azt sem tudja, hogy egyik szeme sírjon-e vagy
nevessen, így
inkább csak ír egy kommentet, amelyben megköszöni, és
tulajdonképpen ennyi. Nem tud meg semmit a kritikából, csak annyit, hogy a
bloggerinának tetszik. De még csak azzal sincs tisztában, hogy mi az oka annak,
hogy elnyerte a tetszését! Nem tért ki semmire. Ez még a jobbik változat. Én
már találkoztam olyannal, aki ugyanilyen röviden leírta, hogy itt-ott vannak
helyesírási és egyéb problémák, de majd belejön. Könyörgöm, emberek! Ha nem
írja le a kritikus, hogy miben talált hibát, akkor a blogger nem fog tudni
javítani! Az úgy csak ront a helyzeten. Egy kritika lehet rövid, de legalább
tartalmazzon alapvető tényezőket! Ez olyan, mint, mikor a nagyanyám süt egy
süteményt, én pedig: „Hát ez nagyon finom, de legközelebb jobban csináld meg,
mert nem lett elég finom” Tud ő ezzel valamit kezdeni? Nem. Miért
nem? Hát mert nem tudja, hol hibázott. Túl sok a liszt? Kevés a tej? Túl
édes? Vagy esetleg nem az? Ha egy kritikus azt mondja, jó, De stb… akkor fejtse
ki a hibákat, ne pedig csak félmondatokban magyarázza el az egészet.
2. A kritika terjedelme, hossza
megfelelő; a kritikus kitér a lényegre, DE mindezt rosszul csinálja
Lena új blogot nyitott.
Miután publikálja első tíz fejezetét és úgy érzi, a designnal is meg van
elégedve, keres egy oldalt, ahol aktív a limit a kritikáknál. Miután megtalálja
Luc Ernát kér is tőle egyet. A kritika pár napon belül elkészül és Lena
rendkívül boldog lesz, mikor látja, hogy a kritika kifejező, érdekes és tanul
belőle. Aztán borul a bili, mivel kiderül, hogy bár a bloggerina nagyon sokat
dolgozott a kritikával, az mégsem elég hiteles. Ugyanis kitér a hibákra és
javítja is őket, de rosszul. Például azt a mondatot, amit Lena jól írt le,
átírta úgy, ahogy ő gondolja, hogy jó lenne. A bloggerina nincs tisztában a
helyesírási alapelvekkel, nem tudja, hogy mikor, hová kell vessző, és így
nemcsak az ő munkája veszett kárba, de még annak is csak rontott a helyzetén,
aki hozzá fordult. Ezért tanácsolom, hogy: nézzünk utána mindig, hogy kitől
rendelünk. Ha látjuk, hogy az adott blognak van húszezer olvasója, attól még nem
biztos, hogy a kritikus jó munkát végez. Olvassuk el néhány munkáját,
történetét; mutassuk meg másoknak is, vagy kérjünk véleményt az adott
kritikusról, mielőtt még rossz munkát kapnánk! Én alapból nem rendelek
olyantól, akinél látom, hogy a kritikája nagyon rövid, mert az teljesen biztos,
hogy nem tartalmaz fontos dolgot. Mármint nem a féloldalas kritikára gondolok,
hanem a néhány sorosokra! Ha a blog tökéletes is, néhány sor akkor sem elég
arra, hogy leírjuk a véleményünket! Minimum fél oldalt kell arra is szánni; ha
pedig tartalmaz hibát, akkor egy igényes kritika minimum két-három oldal Times
New Roman betűtípusban, tizenkettes méretben, és Word dokumentumban.
3. Minden remek: a kritika jó, a hibát
feltüntetve, a terjedelem megvan, de az illető nem jelez vissza
Most egy másik példával
szolgálnék. Szóval, ez az a pont, ahol én is a falra tudnék mászni. Vagyis nem
akarok senkit megölni, nem vagyok dühös, csak szomorú. Tegyük fel, hogy adott
Para Zita, aki megír egy kritikát. Végigolvassa a fejezeteket, tüzetesen átrágja
magát a karaktereken és megír egy körülbelül 2000 szavas kritikát. Csinál
képernyőmentést is a blogról, hogy az olvasók megtalálják; zölddel javítja a hibát
és vastagon kiszedi azokat a részeket, ahová fel szeretné hívni a figyelmet. Ha
nem biztos benne, hogy azt a szót, amit néz, valóban úgy írnak-e, megnézi az
interneten, és csak utána rakja biztosan oda azt az esetleges szóközt, vesszőt.
Mikor ezzel megvan, boldogan kiposztolja a blogra, és jó érzéssel tölti el,
hogy valakinek segíthetett.
Néhány órával később frissíti
az oldalt. A statisztika mutatja, hogy már huszonnyolcan elolvasták a kritikát,
azonban egyetlen egy megjegyzés sem érkezett, annak ellenére, hogy ő szólt a
bloggerinának. Egyetlen egy kis észrevétel sem érkezett az órákig tartó munkájára.
Még egy „bocs, kösz” sem. Sőt, egy nappal, egy héttel és egy hónappal később
sincs még ott az a várva várt komment. Azt sem tudja, hogy abban a huszonnyolc
emberben benne volt-e a blog tulajdonosa. És elönti a szomorúság, hogy még csak
meg sem köszöni a segítségét. Mert nem írott szabály, hogyha valaki most ír egy
kritikát, akkor a bloggerinának kutya kötelessége kommentet írni, de azért
mégiscsak segítséget kap egy teljesen idegentől. És ez az idegen mást is
csinálhatott volna abban a néhány órácskában, de ő pont a te kritikáddal
foglalkozott. És mivel mindenkinek jól esik, ha valaki köszönetet mond, a
kritikaírók napját is feldobja egy-egy ilyen komment.
Remélem, érdekesnek
bizonyult a cikkem és akad olyan, aki átérzi a helyzeteket, vagy egyetért
velem! Köszönöm, hogy elolvastátok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése