Az elmúlt pár napban több kritikát elolvastam csak úgy,
kíváncsiságból. Tudni akartam, hogy ki mit tart fontosnak, mit emel ki egy
történetben, milyen szempontokat vesz figyelembe. Velem ellentétben a legtöbb
kritikás blogon a designról is írnak, és most az ezzel kapcsolatos
észrevételeimet szeretném megosztani veletek.
Nekem úgy tűnik, hogy a legtöbb kritikus egyenlő mértékben
tartja fontosnak a designt és a történetet magát, sőt, volt olyan, ahol az
előbbiről sokkal jobban foglalkoztak. Én ezzel nem értek egyet. Hiszen
gondoljatok bele! Az olvasók, ahogy a nevükből is látszik, olvasni mennek a
blogra, nem pedig azért, hogy a külsejében gyönyörködjenek. Nem azt mondom,
fontos, hogy igényesen nézzen ki, áruljon el valamit a történetről, és ami a
legfontosabb, legyen olvasható a szöveg, de nem ez az elsődleges, hanem hogy
mit írsz. Ha egy könyvet választasz, annál is azt figyeled, hogy miről szól,
esetleg beleolvasol, hogy tetszik-e, mielőtt megveszed. A borítója csak
marketing, ha tetszik, nagyobb eséllyel kelti fel a figyelmedet, mint egy
egyszerűbb, átlagosabb. Ez a blogoknál is így van: egy szép designnal
rendelkezőt nagyobb valószínűséggel kezdenek el olvasni, de ha a történet
összecsapott munka (ami talán abból ered, hogy inkább a külsejével
foglalkoztál), akkor ugyanúgy nem fogják folytatni.
A kritikákra visszatérve, amiket olvastam, többnél is a
kezdő photoshopos saját készítésű munkáját tette ki, ami így természetesen nem
volt tökéletes. Ami engem meglepett, hogy míg a történetnél óvatos, „látok
benned lehetőséget”-féléket írogattak, addig ezekre nyíltan kimondták, hogy „ez
iszonyú ronda, azonnal cseréld le, rendelj egy újat!”. Ez több okból is kiverte
nálam a biztosítékot.
Először is, egy kritika célja elsősorban nem a saját
vélemény kifejtése (ugyanis a vélemény és kritika szó nem egyenlő egymással),
hanem hogy segítsük, tanácsokkal lássuk el az írót. Na, már most, ti láttok
bármilyen tanácsot az előbbi mondatban? Mert én nem. Ha szimplán megmondod
neki, hogy „ez szar, ne csinálj ilyet”, azzal jobb esetben lebunkóz, rosszabban
tényleg nem csinál többet. Ehelyett inkább el kellene mondani neki, hogy mi az,
ami nem tetszik: használjon másik betűtípust, színezze át a hátteret, stb. Bár
ezt a legtöbb kritikában megtaláltam, de koránt sem mindnél.
Másodszor, tanácsot fogalmazz meg egy kritikában, ne
parancsot. írd le, hogy mit gondolsz róla, miben lehetne javítani rajta, de az,
hogy dobd ki a francba, nem éppen a legjobb tanács. Majd ha ő úgy gondolja,
hogy igazad van, lehet, hogy lecseréli, de akár úgy is dönthet, hogy átalakítja
szebbé.
Harmadszor, amiről eredetileg is beszélni akartam, a
rendelés. Szinte minden olyan kritikában, ami egy nem túl előnyös designt
jellemzett, megjelent az a tanács valamilyen formában, hogy rendeljen egy
másikat. Bár bizonyára csak a jó szándék vezérelte a kedves kritikaírókat, de
gondoljatok már bele! Ezzel kb. azt mondtátok neki, hogy ebben béna, ne is
próbálkozzon újat csinálni, inkább hagyja olyanra, aki ért hozzá. Honnan
veszitek, hogy nem tudna jobbat? Hogy néhány instrukcióval és egy részletes
tutorial-videóval nem alkothatna valami sokkal szebbet?
Nyilván sokkal egyszerűbb írni egy emailt valakinek, hogy szerkessze
meg helyette, de én annak a híve vagyok, hogy ha már blogolsz, akkor azt
tényleg te csináld. Lehet, hogy nem lesz olyan jó, de legalább a sajátod.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése